V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bukovany Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 66412 3499 37510 05511 58520 20536 33517 46916 19216 173
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 3377 1197 8098 7089 6588 6629 70511 26612 44913 501
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3843043343114724694117631 3541 581
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 700559909131 0281202339
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8734 9271 2274371 45510 16225 1915 3202 3651 052

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bukovan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2607 0377 7148 6069 3968 5509 62411 13512 35313 220
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3971 7941 8672 1172 4152 1781 8242 0582 4932 753
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3741 5721 6571 6241 8801 4612 1332 4623 3203 035
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7212 8793 3523 9964 2314 0194 7685 5925 9676 081
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 444442436447437450438458458788
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2725252223252447925421
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2973263774014114174398591142

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3843043343114724694117631 3541 581
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 49611114101576364299362
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 156146172164162116102120147173
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21121181191256258
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 17796150131209277246389652788

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 8734 9271 2274371 45510 16225 1915 3202 3651 052
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7671711 2271903559943 8733979651 052
Investiční dotace
Investiční dotace 10 4394 75602481 1009 16821 3184 9221 4000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 700559909131 0281202339
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0055990025000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 7000009131 027702339

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 68611 51610 2918 4455 92020 63943 49922 04716 23613 620
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3814 66610 1375 7225 2254 93610 5656 8649 4388 612
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 3046 8511552 72369515 70332 93415 1836 7985 008

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.