V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Buk Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 8146 8716 3559 23210 6828 9177 88510 17411 76620 118
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4694 8165 2965 6626 1336 1276 6357 6399 1409 015
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5364704725817265176801 0501 2581 784
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 606740993 5130191 151176 102
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7509125872 8913092 2725503351 3523 217

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Buku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4024 7325 1085 5915 9115 5416 5407 5148 6488 784
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9441 0661 2151 3981 5741 4541 2061 4251 7301 829
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9541 0701 0771 0301 1709511 3761 6522 2341 952
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8951 9622 1852 5362 6342 6083 0853 7464 0153 923
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 440458453449340340658455440611
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10999111319180172152
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1591671691681811751965657318

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5364704725817265176801 0501 2581 784
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 195184135201429233354460617830
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 152150156189188172222180222181
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1118822100220
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 188135180103108111104409419553

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7509125872 8913092 2725503351 3523 217
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7417021656172652 2723301351 352661
Investiční dotace
Investiční dotace 2 0092104222 27344022020002 556

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 606740993 5130191 151176 102
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 606740993 248071 151176 102
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000266012000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 1916 9785 7967 0019 4779 2377 4647 76211 90329 480
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 2153 7842 8734 1424 1126 9453 7534 5879 0636 478
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 9763 1942 9232 8595 3652 2923 7113 1752 84023 002

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.