MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Broumov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 191 939201 524273 269257 795239 030264 813330 542395 794412 220174 694
Daňové příjmy
Daňové příjmy 108 719115 762124 307132 952122 094134 368153 407171 197174 66189 822
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 51 78553 67556 53951 85151 11553 33557 47371 17662 15324 983
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5041 1021 3774405 91610 1943 1341801 90914
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 93130 98591 04672 55159 90566 915116 528153 240173 49759 875

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Broumova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 104 398111 567120 020128 323117 729129 597146 455164 632169 03683 122
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 24 13525 37628 74731 82329 60323 89026 72831 53733 63616 072
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 20 96521 34720 79823 47218 79726 61030 48540 12135 34113 703
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 38 44643 29151 18652 85051 58859 53469 27772 22770 98734 485
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 3149 5857 67310 1149 36610 3479 86810 01117 43310 441
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 7684 0084 4484 0853 1433 5308 7479 4119 6097 097
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7 7707 9607 1685 9795 2325 6871 3511 3252 0291 324

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 51 78553 67556 53951 85151 11553 33557 47371 17662 15324 983
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 21 47124 55423 97926 55625 09327 03229 02430 81321 6798 774
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 25 52724 78726 47518 37819 08919 57718 69427 26418 0578 336
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 69127162418731 5624 8595 696267
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 7824 3265 9576 7566 5156 6538 1938 24116 7217 606

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 29 93130 98591 04672 55159 90566 915116 528153 240173 49759 875
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 22 80129 78641 83242 85055 05649 82549 88458 70356 19942 853
Investiční dotace
Investiční dotace 7 1311 19949 21329 7024 84917 09066 64494 537117 29817 022

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5041 1021 3774405 91610 1943 1341801 90914
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4901 0881 3774405 9169 9233 1341801 90914
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 14140002710000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 173 775217 919286 826227 402245 790256 779329 385346 175419 199219 418
Běžné výdaje
Běžné výdaje 151 403168 115181 899188 992191 108200 550236 905249 117241 193135 459
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 37349 804104 92738 41054 68256 22992 48097 058178 00683 959

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.