V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Broumov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 206 628191 939201 524273 269257 795239 030264 813330 542395 794412 220
Daňové příjmy
Daňové příjmy 96 649108 719115 762124 307132 952122 094134 368153 407171 197174 661
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 49 10751 78553 67556 53951 85151 11553 33557 47371 17662 153
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 7261 5041 1021 3774405 91610 1943 1341801 909
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59 14729 93130 98591 04672 55159 90566 915116 528153 240173 497

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Broumova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 688104 398111 567120 020128 323117 729129 597146 455164 632169 036
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 21 54024 13525 37628 74731 82329 60323 89026 72831 53733 636
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 18 76420 96521 34720 79823 47218 79726 61030 48540 12135 341
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 36 08738 44643 29151 18652 85051 58859 53469 27772 22770 987
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 2599 3149 5857 67310 1149 36610 3479 86810 01117 433
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 7013 7684 0084 4484 0853 1433 5308 7479 4119 609
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 3377 7707 9607 1685 9795 2325 6871 3511 3252 029

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 49 10751 78553 67556 53951 85151 11553 33557 47371 17662 153
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 18 55621 47124 55423 97926 55625 09327 03229 02430 81321 679
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 25 24925 52724 78726 47518 37819 08919 57718 69427 26418 057
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 369127162418731 5624 8595 696
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 2984 7824 3265 9576 7566 5156 6538 1938 24116 721

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59 14729 93130 98591 04672 55159 90566 915116 528153 240173 497
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 25 57322 80129 78641 83242 85055 05649 82549 88458 70356 199
Investiční dotace
Investiční dotace 33 5747 1311 19949 21329 7024 84917 09066 64494 537117 298

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 7261 5041 1021 3774405 91610 1943 1341801 909
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4261 4901 0881 3774405 9169 9233 1341801 909
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 3001414000271000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 216 491173 775217 919286 826227 402245 790256 779329 385346 175419 199
Běžné výdaje
Běžné výdaje 147 322151 403168 115181 899188 992191 108200 550236 905249 117241 193
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 69 16922 37349 804104 92738 41054 68256 22992 48097 058178 006

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.