V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Brnířov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 5044 8717 2399 8409 4669 9919 83423 62313 39010 019
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7834 1074 4214 7196 0855 4175 8266 9839 2798 846
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4194661 216820693219487392677738
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3263302 6347081432416 2371 3820
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2702921 2721 6661 9794 2123 28010 0112 052435

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Brnířova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 7444 1074 4214 7195 5155 1755 7486 8378 1788 499
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8941 0631 1081 2051 4711 3811 1331 3101 6421 824
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8559179659011 1199081 3001 5482 1631 984
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6281 7561 9632 2222 5152 4912 9063 5103 8793 974
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 155161172167181169170172181316
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6668878249258311
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 205204206216222219231505588

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4194661 216820693219487392677738
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 329370492710595118262130446391
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 475858444345134134127131
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 216011000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 41376566555591128104216

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2702921 2721 6661 9794 2123 28010 0112 052435
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7092941945891 075203158562235
Investiční dotace
Investiční dotace 2002001 1781 4721 3903 1383 0789 8531 490200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3263302 6347081432416 2371 3820
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 26101 994491016 1571 3820
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3003206402171432408000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 4514 1796 62711 81110 9768 33110 34122 32410 3748 916
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 8332 4362 6114 0315 2513 7743 7845 0986 3225 304
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6181 7434 0167 7805 7244 5586 55717 2254 0523 612

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.