V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Brloh Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 66021 26724 71126 47228 67632 22127 75934 96637 16738 885
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 37315 80017 47519 60321 18919 93622 77726 18429 47330 194
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7064 4444 4425 3804 9853 6863 2785 0695 0945 658
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 24011814119824580038
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5571 0222 6761 4752 3827 7741 7003 6342 6012 995

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Brlohu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 23915 67916 71718 84220 22919 17921 94225 53828 34528 896
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3494 1174 1854 7965 3935 1304 2634 8005 5885 984
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1763 5923 6743 6394 1463 4014 9275 6877 3666 519
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 3136 5837 4278 9489 3339 32211 01512 91913 27313 090
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2551 2431 2371 2681 1561 1331 4731 2411 2592 029
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 92779388905699706671957
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5468100104112138165184188316

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7064 4444 4425 3804 9853 6863 2785 0695 0945 658
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5773 3093 4324 4233 2032 3102 3543 6783 4522 536
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9408818878778109478529439791 174
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10313121291431102541 517
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 180223915894341468338408431

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5571 0222 6761 4752 3827 7741 7003 6342 6012 995
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2981 0221 4611 2502 3824 2391 4501 4442 6011 473
Investiční dotace
Investiční dotace 3 25901 21522503 5352502 19001 522

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 24011814119824580038
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0033211812580038
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2408612108120000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 06116 58722 79218 76319 44921 42436 85136 64135 89036 202
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 80413 87615 22815 93817 41913 97532 20227 31426 10527 901
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 2562 7117 5642 8252 0317 4494 6499 3279 7848 301

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.