V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bříza Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 5037 3007 07010 9398 6558 4928 7879 93511 78611 246
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3275 6466 2296 8777 8547 0687 6839 0069 95210 440
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7895188143168120224187234186
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 300807428271007787
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7981 5516533 8453511 2348807431 523532

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Břízy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3275 6466 2296 8267 3746 8747 6298 8729 80410 261
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0851 0981 3801 5521 7531 6141 3661 5441 8001 901
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0621 1961 2211 0011 3641 0811 5641 8492 3912 087
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1082 1922 4772 9173 0692 9703 4714 1944 3104 195
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8489369201 1439599549419789811 728
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20121112121213246261259
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 204211219200217244274606190

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7895188143168120224187234186
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 18345344743620648330
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 15122120201017292625
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1159130001115
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 45495665747418793124115

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7981 5516533 8453511 2348807431 523532
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7605256531 0773511 134880743486296
Investiční dotace
Investiční dotace 391 02602 7680100001 037236

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 300807428271007787
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 30080741671007787
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 5453 7425 1089 8605 8778 6036 9935 62210 14710 525
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 5483 1514 4225 7684 7795 1025 0595 5336 1875 814
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9985916864 0921 0983 5011 934893 9604 711

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.