MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Březno Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 68 10069 791112 220107 34592 19884 83994 229117 041125 56384 838
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 53330 07452 45189 01673 07561 33971 63981 35691 06267 552
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 92436 05553 03614 49615 69820 14217 99430 41528 85713 806
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2031 2001 4391 1098253852 077644 9570
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4412 4625 2942 7242 5992 9732 5195 2066873 480

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Března v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 88030 07452 45185 92570 56358 91270 11278 96486 22260 813
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 1264 9235 7206 5926 2235 1915 9677 1437 6193 629
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 8254 3684 3905 0754 1346 0237 0699 3998 3093 222
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 6248 84210 78911 42311 33513 46216 04416 91116 6868 108
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 8155 0475 0015 1285 0655 0205 0304 9408 9461 797
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 724951524852593824810530
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 4196 84526 50157 65643 75929 16335 40839 74643 85243 527

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 92436 05553 03614 49615 69820 14217 99430 41528 85713 806
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3741 2649801 0639781 1621 5561 7694 106974
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 12 80613 05312 49011 57513 06812 52713 55021 76915 5217 452
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 724635612775 1201 6963 8564 5631 764
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 21 67221 69339 5311 7971 3751 3331 1923 0214 6673 617

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4412 4625 2942 7242 5992 9732 5195 2066873 480
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3572 4622 3402 7242 5992 3551 0192 549487762
Investiční dotace
Investiční dotace 9 36302 954006181 5002 6572002 719

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2031 2001 4391 1098253852 077644 9570
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2031 2001 4391 1098253772 077644 9570
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000080000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 35846 30045 83874 887132 49962 85556 09879 593105 39150 489
Běžné výdaje
Běžné výdaje 35 85732 93234 46446 71955 62647 17849 99459 64166 42140 806
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 50013 36911 37428 16876 87215 6776 10419 95238 9699 683

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.