V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Březnice Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 17319 38520 57028 52221 35332 36436 11648 20847 34934 441
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 50714 08415 51217 51518 58218 14820 48424 19028 43429 857
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8022 5842 1962 0681 7561 7131 7543 8074 3832 549
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 372 080792972447560431928
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8612 7107838 86071812 47913 40419 60814 2122 006

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Březnice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 34314 05115 49317 30818 98918 14820 37624 06528 17529 388
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7513 3333 8264 3824 9744 7623 9534 5855 6336 217
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7913 2503 3323 2933 8023 1494 5665 4337 4266 760
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2995 9496 7548 0998 5568 62610 20712 32113 33813 549
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7026987257288077637587857881 396
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 474949465647457597961 164
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 753772807760793802847183194301

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8022 5842 1962 0681 7561 7131 7543 8074 3832 549
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0311 9671 6201 5361 1821 0801 1961 1251 9701 400
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4955234253613593813361 876676686
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 136494571220421 0901
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 26388102167157130222763646461

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8612 7107838 86071812 47913 40419 60814 2122 006
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4612 3107836445134 6424 2596871 610622
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4221 76508 2152057 8379 14518 92112 6021 384

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 372 080792972447560431928
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 372 080792972420960431928
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000266000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 21216 64014 37825 87414 25828 05056 46631 38951 93626 930
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 80514 90512 33013 01512 53316 23519 23316 64020 78321 135
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 4061 7352 04812 8591 72611 81537 23314 74931 1535 794

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.