V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bratrušov Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 2529 08412 29711 92819 54312 38219 06720 47319 10517 244
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 6207 1287 9978 9229 4868 93110 05911 89413 12113 130
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3171 5512 0021 8291 7951 5253 2452 6984 6103 111
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 297051294618036156
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2863332 2461 1488 2161 9085 7635 8791 368847

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bratrušova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 6207 1287 6988 6049 2998 7309 90111 46812 85112 802
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5981 8331 9292 1902 7242 3151 9322 1772 5552 733
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5091 6821 7161 6741 6521 5502 2512 5943 3912 999
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9913 0833 4804 1194 3004 2525 0325 8946 1076 022
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 289305309325312303308330322517
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17191820171515385390400
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2162062452772952943648787131

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3171 5512 0021 8291 7951 5253 2452 6984 6103 111
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2121 3761 2301 5501 4641 3962 9662 4774 3172 726
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 39646434314854564939
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6511170824430080224165243346

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2863332 2461 1488 2161 9085 7635 8791 368847
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2863335991 1481 0341 4081 2634791 181847
Investiční dotace
Investiční dotace 001 64807 1825004 5005 4001870

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 297051294618036156
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 297051294618036156
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 1577 3849 7408 88824 1118 71319 92919 51212 21313 480
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 9015 7586 5067 6587 9927 4637 7807 78411 93812 024
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2561 6263 2341 23016 1191 25012 14911 7282751 456

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.