V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Branky Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 36 83340 56128 54620 77419 01123 97725 33423 67123 93231 004
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 94813 16214 19813 72314 15113 48915 56118 18120 62520 705
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 57924 0236 6752 8301 9531 9591 7722 1262 0052 726
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 408062 13270571630251412
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2652 5715 5414 1512 9037 8147 6993 3601 2887 561

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Branek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 95010 56611 95713 21314 01213 24315 24317 96420 40720 482
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2952 5132 9523 3203 6723 4682 9043 3904 0504 318
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1802 4812 5962 5092 8152 3023 3704 0225 3574 718
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 1654 5455 2566 1776 3396 3107 5319 1199 6379 477
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8795856707166975918337557021 194
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 35333633283842547523570
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 397410445457461534564132137204

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 20 57924 0236 6752 8301 9531 9591 7722 1262 0052 726
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 20 15623 4365 9222 2821 3971 2889901 4051 2341 069
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 273321313318314306316335366373
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14127332222133205
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1361384372262403634633852721 079

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2652 5715 5414 1512 9037 8147 6993 3601 2887 561
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1422 5712 3493 2322 9033 6553 6611 4631 2881 060
Investiční dotace
Investiční dotace 3 1243 2463 19191904 1594 0381 89706 501

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 408062 13270571630251412
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 408062 13270571630251412
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 11536 53222 56024 58319 39028 47321 77420 18920 80227 384
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 75827 46121 31320 90816 72018 52017 20016 84518 14617 113
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 3579 0701 2473 6752 6709 9534 5743 3432 65610 271

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.