V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Branka u Opavy Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 34214 36616 89217 65421 45422 26536 17540 08332 33533 970
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 74412 98813 92214 97316 06715 10916 97119 20921 42922 069
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2369291 0001 1921 6631 6682 3993 0462 2093 593
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8564911887668644478002
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5064001 8511 4023 6594 62416 35817 7488 6978 306

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Branky u Opavy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 66912 91913 85114 89116 04815 10916 97119 20921 42922 069
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8153 4323 4993 7134 1713 9033 2253 6194 2204 557
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4842 8082 8812 7503 1362 5343 6694 2175 4864 899
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8495 1455 8396 7757 0616 9508 2029 5839 8839 831
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1241 1231 1541 1671 1961 2011 2511 2321 2322 173
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42424238413643419463392
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 355369437447442485581138145217

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2369291 0001 1921 6631 6682 3993 0462 2093 593
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2862703162902823834037617121 154
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5985856126036275054967119051 030
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 109122332289433768
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 24373712977507761 4971 286158641

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5064001 8511 4023 6594 62416 35817 7488 6978 306
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5064008761 4021 0062 9141 1731 585788985
Investiční dotace
Investiční dotace 0097502 6521 71015 18516 1637 9097 321

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8564911887668644478002
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 494911887668644478002
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 807000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 5169 38212 39417 99510 44419 55132 79851 35422 96834 737
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 3788 2438 19410 7429 42010 4399 28710 30411 45021 534
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 1381 1394 2017 2531 0249 11223 51041 05111 51813 203

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.