V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Božičany Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 08216 41416 06615 23016 70215 84616 81816 17419 46719 574
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 0609 66211 12810 60511 16110 72013 23612 65514 91715 303
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9492 9392 9892 7893 0352 4882 1972 8543 9643 607
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5543 5221 0389567511 3998111650127
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5192909108801 7541 239574500585536

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Božičan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 6769 20710 42010 31210 95410 18311 15312 33314 63114 982
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5861 7431 9752 3102 5942 4021 9492 1562 7462 838
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4191 6141 6231 6581 8671 4942 1142 4023 4542 930
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6472 8733 2944 0714 2054 1004 7085 4596 1855 900
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4771 4951 4851 4941 5131 4651 4411 3391 2722 338
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 31403329314447423414434
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5161 4422 011751743679893554561542

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9492 9392 9892 7893 0352 4882 1972 8543 9643 607
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7428991 0721 0541 0247636391 0231 4631 061
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5071 3721 4861 4861 5251 4031 2601 3021 3491 416
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5315854826839247516375
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 646653424195405255260281637756

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5192909108801 7541 239574500585536
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 369140248480932962310250585536
Investiční dotace
Investiční dotace 1504 00166340082327726425000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5543 5221 0389567511 3998111650127
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 5543 5221 0389567511 3998111650127
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 61615 20413 30021 05916 05514 25312 60912 06414 15814 156
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 8637 98410 0009 82210 08312 08710 54210 43612 76911 573
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 7537 2203 29911 2375 9722 1662 0671 6291 3892 583

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.