MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Božanov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 1809 96711 34212 80513 40015 49712 46014 07615 39210 689
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 8586 6017 0667 7057 1778 4289 08610 94211 3315 884
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6766228471 2491 2071 2781 4081 8331 678882
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15802621 3924392 8067501060
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4882 7443 1672 4594 5782 9841 8901 3012 2783 924

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Božanova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7746 3546 9467 5167 0137 9689 08610 34711 1025 702
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1831 3191 4841 6851 5481 3041 5041 8161 983945
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1511 1781 1371 3101 0351 5151 7932 4062 173843
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0752 3872 7992 9482 8433 3854 0684 3264 3572 121
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0301 0991 1091 1101 1351 1701 1371 1561 9271 105
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 125143153191176235482510534581
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 210227265272276359102133128106

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,98 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6766228471 2491 2071 2781 4081 8331 678882
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 120227569531528539613630315
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 485473487503498541657671650432
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3101100000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 176148134176178209212548397135

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4882 7443 1672 4594 5782 9841 8901 3012 2783 924
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4881 7442 2311 2792 1841 0341 0911 0751 106754
Investiční dotace
Investiční dotace 1 0001 0009361 1802 3941 9507992261 1723 170

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15802621 3924392 8067501060
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 13802341 3924392 8067501060
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 200290000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 83310 52213 10010 94113 85114 88410 21312 11820 4466 195
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 9745 9268 0766 0667 7197 6748 8139 01610 0413 812
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 8594 5965 0244 8766 1327 2101 4003 10210 4052 383

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.