V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Boršov nad Vltavou Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 14626 09031 31133 51148 89238 64538 35646 816115 50758 724
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 38521 93024 39128 37830 30128 94832 72338 07957 81547 541
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9192 8852 4622 1912 6972 6512 6473 2827 0767 421
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 110222 7663612412761663444187
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7321 2531 6922 58115 6546 7702 8205 42150 5723 575

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Boršova nad Vltavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 05821 54824 04127 37129 89028 41732 34337 52057 38547 541
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4355 1716 0296 9947 8947 2036 3197 1718 5689 384
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2794 8765 1225 1376 9175 1157 2028 42011 15810 076
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 4988 93210 36712 62612 47013 35316 09019 11420 07920 205
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3581 4051 4271 4361 3611 3611 4171 4431 4926 256
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1511581541311521621801 0021 0191 075
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3371 0069431 0461 0971 2241 13537015 069545

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9192 8852 4622 1912 6972 6512 6473 2827 0767 421
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6975614663317255474616571 2081 439
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1251 1671 2031 2411 3031 4071 4011 4333 7972 876
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 201001111 1781 993
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0961 1567936186686967841 1928921 114

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7321 2531 6922 58115 6546 7702 8205 42150 5723 575
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1311 2531 6922 5816 6933 6922 1051 7893 3481 040
Investiční dotace
Investiční dotace 2 6010008 9613 0787153 63347 2242 534

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 110222 7663612412761663444187
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 110222 7663612412761663444187
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 30825 32125 18641 62436 87730 63539 51538 34870 86592 852
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 94618 33120 68125 58530 17922 71124 45727 69346 76938 678
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 3626 9914 50516 0396 6987 92415 05810 65524 09654 174

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.