V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Borovany Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 86 21485 34292 932101 791105 177109 343111 394122 083139 952151 241
Daňové příjmy
Daňové příjmy 60 54962 88365 89172 80377 36779 83883 79693 480103 661106 703
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 21 08218 40120 09921 53222 04320 23220 78325 05529 90533 329
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 454830111 4062804679115694926
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1303 2276 9316 0505 4878 8065 9032 9806 33611 183

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Borovan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 78760 49264 75670 33377 36779 83880 52889 754100 026103 834
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 86912 19514 00516 15518 36017 21414 06015 85418 56120 057
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 46911 88312 09912 01113 86511 06215 99318 50324 13421 520
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 20 80721 77524 53729 53331 18330 82435 76942 02543 47243 190
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 4107 3687 3237 2947 2337 2417 4997 4227 52613 396
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 783798834632535441323440550630
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 4486 4735 9594 7076 19113 0566 8855 5115 7825 041

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 21 08218 40120 09921 53222 04320 23220 78325 05529 90533 329
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 5987 5328 3678 7998 4535 5055 5859 79712 32512 273
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8 7538 7039 64110 44312 06411 04411 36211 96212 47413 047
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 2781 3791 1056438028872 8032 5692 0481 673
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 4537879861 6467232 7951 0347273 0586 337

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1303 2276 9316 0505 4878 8065 9032 9806 33611 183
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 9402 7903 9705 9715 3918 7683 9362 9526 3363 183
Investiční dotace
Investiční dotace 1904372 9617997381 9672808 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 454830111 4062804679115694926
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 45483011956894679115694926
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00045019100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 52 43772 83691 471113 55299 26681 441121 947134 635110 047148 156
Běžné výdaje
Běžné výdaje 47 33047 55353 22061 40563 66053 69470 33277 46385 85789 684
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 10725 28338 25152 14735 60627 74851 61557 17224 19158 472

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.