V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Borotín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 19414 97917 23030 16529 65347 24723 70328 34839 27131 950
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 54810 84712 11813 77315 06714 51416 30218 51120 30220 751
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2192 2922 2273 4773 3213 3383 4324 3296 8898 186
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3423113342 4451 6343473121 72954985
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 0841 5292 55110 4719 63029 0483 6573 77811 5312 927

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Borotína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 54810 67011 82213 67514 88214 36716 06218 23319 89420 574
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0962 5102 8173 3524 2233 8084 0133 4033 8984 242
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0462 3752 5002 5522 5592 4543 3124 0455 1514 640
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0574 3975 0636 2666 6486 6067 8439 1959 2939 306
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8368498808938788732469449151 575
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17141715236632507506599
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 496525545598551560617139132212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2192 2922 2273 4773 3213 3383 4324 3296 8898 186
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9379711 1451 3601 9201 8811 7971 9264 0865 635
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1861 2051 0811 2141 3331 3491 3901 6291 6061 858
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11111211164276
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 961150901671072447741 033417

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 0841 5292 55110 4719 63029 0483 6573 77811 5312 927
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 7311 3792 1502 5554 3195 5313 4221 72210 7202 819
Investiční dotace
Investiční dotace 4 3531504017 9165 31123 5172342 056811108

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3423113342 4451 6343473121 72954985
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 45831571325101 4092258
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2973033032 3881 50234230232152727

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 43215 86312 82933 68341 90726 65920 84724 25928 00327 497
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 4758 51710 60314 94716 08217 88418 35815 37723 61923 448
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 9577 3452 22618 73625 8248 7762 4898 8824 3844 049

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.