V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bořanovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 79015 19617 35526 52117 93322 75932 55225 70330 52937 422
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 89810 00510 98012 00412 92212 42714 17916 86719 32919 946
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6344 0276 2034 9554 4458 6589 9167 0386 8788 307
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12001548126602494501 184
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1371 1641579 0822991 6748 4341 7044 2727 984

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bořanovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8099 93110 90911 95912 83112 39814 17916 74719 20919 819
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1762 6872 7593 0153 2573 0893 0692 9283 5463 820
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5341 9212 0121 9612 2661 8912 8543 2574 4113 918
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0183 2644 0744 8265 1005 1765 9407 4037 9267 866
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3671 3581 3371 3331 3791 3561 3441 2901 7962 635
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 302228294159561 0331 1891 384
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 684679698795788828916836341196

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6344 0276 2034 9554 4458 6589 9167 0386 8788 307
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8612 8883 4183 1753 3124 1014 7804 8215 4666 173
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 829801773816741752848905954941
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1512814111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9283371 9849493903 8044 2871 3114571 192

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1371 1641579 0822991 6748 4341 7044 2727 984
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1371 1641572 1022991 6743 752330272790
Investiční dotace
Investiční dotace 0006 980004 6821 3744 0007 195

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12001548126602494501 184
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 001523400243400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 120002472660061501 184

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 24315 82821 78119 38415 65917 20529 86421 74233 48429 215
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 50512 61111 52817 00411 83413 60720 01016 16717 12018 593
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7383 21610 2522 3803 8243 5989 8545 57516 36410 622

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.