MENU
Nápověda
V databázi máme 3 519 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bor Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 99 970115 498123 699126 822134 136159 644177 110215 155229 117156 660
Daňové příjmy
Daňové příjmy 74 87582 53686 95095 03493 424112 226128 614158 409182 404125 537
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 17 18924 77824 23517 06322 09128 49936 62229 44227 57517 246
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 1818153 0646881 3993 0201 9346 9942 0771 739
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7257 3689 45014 03717 22215 8999 94020 31017 06112 139

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Boru v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 69 31476 31683 26691 46789 960108 579122 490151 558177 164119 582
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 97717 43019 88222 97222 16517 86719 85826 51328 57821 341
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 38913 12913 16315 11912 66818 22820 85631 08227 44321 409
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 23 21626 55932 39033 80634 50340 62047 40155 54755 12240 656
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 11 26211 98512 86414 99315 37627 60630 33434 45861 55131 658
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 7242 1571 6121 5159889453 3943 1573 2643 357
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 7465 0563 3553 0634 2603 3126478021 2051 162

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 17 18924 77824 23517 06322 09128 49936 62229 44227 57517 246
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 12 76917 94411 84011 9569 22421 20528 72117 74017 45111 303
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4893 4579 0333 4004 5514 5004 8045 1405 2683 082
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 272041652030161303638
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9043 3573 3211 6438 2962 7642 9356 5334 8202 823

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7257 3689 45014 03717 22215 8999 94020 31017 06112 139
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 7256 8277 9797 55115 64211 3449 57913 73111 5508 759
Investiční dotace
Investiční dotace 05411 4716 4871 5804 5563616 5795 5113 379

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 1818153 0646881 3993 0201 9346 9942 0771 739
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 1817652 8846881 2993 0201 9342 7442 0771 739
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0501800100004 25000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 119 432103 746111 269129 052124 477143 511158 467243 084209 378140 785
Běžné výdaje
Běžné výdaje 99 04481 56880 57191 20489 776106 948139 181132 826139 359108 460
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 38722 17930 69837 84834 70136 56319 287110 25870 01932 324

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.