V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Bojanov Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 48 50915 64414 98821 09226 74926 76338 66066 80353 35529 240
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 3638 6619 90911 60212 60311 76912 96817 08122 08019 359
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7872 7123 7155 1628 04910 75123 65041 70528 3267 549
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 138221472711 317437228731
Přijaté transfery
Přijaté transfery 36 2214 0498924 2564 7794 1991 9708 0152 8612 301

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bojanova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0548 6619 74211 18012 32311 58112 96815 11517 31517 510
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6561 8842 3372 7633 0782 9732 3702 8273 4043 649
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7521 9752 0512 0852 4361 9662 8563 3454 4853 972
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4613 6194 1555 1225 5705 3956 4897 5928 0647 975
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6786716736746886876696876891 178
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22232221242334551557565
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 485490503515526537550113116172

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7872 7123 7155 1628 04910 75123 65041 70528 3267 549
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 0541 9812 8504 1937 1779 83122 91940 63724 8983 125
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 421415584572535517467554554560
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 826672672831362052 5743 466
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 229250209329310373228309300398

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 36 2214 0498924 2564 7794 1991 9708 0152 8612 301
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9556158928193 0633 9991 6638 0152 8612 301
Investiční dotace
Investiční dotace 35 2663 43403 4371 716200307000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 138221472711 317437228731
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 13822144071387437228731
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0032093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 60 96112 22113 41919 65422 04925 24626 22750 34734 36125 510
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7319 87912 76613 68318 38922 02921 29543 78232 99124 819
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 60 2302 3426535 9713 6593 2174 9316 5651 370691

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.