V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bohdaneč Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 59213 63011 47112 03616 66614 53114 94939 41217 47117 751
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 5197 1407 5808 0408 8388 5198 95510 65013 43813 525
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3122 3902 7102 7563 4722 6313 2973 7263 8553 230
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10818717132372952 2389 8516258
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 6543 9131 0091 2074 3193 08645915 186172738

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bohdanče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2446 6297 0327 6168 4337 9188 6249 70011 15512 029
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2001 3151 4521 6221 8201 7331 4481 6301 9612 112
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0891 2061 2331 1771 3691 0991 6061 8582 4942 223
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0882 2122 4992 9003 0803 0153 5884 2204 4844 461
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4191 5491 4291 5191 7411 6601 5631 5091 7412 709
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 24273133513726394387400
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4233213883653733753938989125

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3122 3902 7102 7563 4722 6313 2973 7263 8553 230
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5131 4571 9802 0162 5461 7482 3292 3722 2831 929
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5674345535447097358751 0501 2551 083
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1012110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 23149917719421614893304317218

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 6543 9131 0091 2074 3193 08645915 186172738
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8864303593682332 5914593 964172738
Investiční dotace
Investiční dotace 13 7673 4836508394 087495011 22200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10818717132372952 2389 8516258
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10818717132372952 2389 8516258
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 28 69812 90010 66710 66612 84513 70516 15631 94011 30014 563
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5127 2828 0029 2598 08311 3169 06015 66110 82812 814
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 1865 6182 6651 4074 7632 3907 09616 2784721 749

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.