V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Boharyně Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 0428 5749 34311 06811 27011 90228 15328 31221 31716 514
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8007 4797 9288 7129 7139 12410 35512 13814 38614 674
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7195746428368125716408181 8541 506
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21302926813246783 2661200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3115207431 2517332 18316 48112 0894 957335

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Boharyně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7737 3897 8988 6719 5919 05610 26112 02713 49914 520
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4501 6141 7211 8952 3162 1511 8332 1292 5192 784
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3501 5181 5461 5091 7881 4332 1212 5273 3223 025
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 5862 8013 1843 7984 0233 9344 7395 7305 9816 063
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1241 1591 1441 1511 1491 1551 1511 1491 1892 107
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17191820181917395401389
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2452782852992983653999888153

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7195746428368125716408181 8541 506
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 42631437354651822331135588462
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 134134138146144143164170167212
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9111011164312122403515
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1491151211341341621531721 197316

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3115207431 2517332 18316 48112 0894 957335
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1201641621 0947331 4463452981 457335
Investiční dotace
Investiční dotace 191356582157073816 13611 7913 5000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21302926813246783 2661200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21302926813246783 2661200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 0515 8677 1776 9269 4308 28741 08235 76512 05914 265
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 1055 1124 8936 4737 5477 1538 3277 91710 97310 848
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 9467552 2844531 8821 13432 75427 8481 0863 417

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.