MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Blšany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 28218 86920 65722 82722 17621 72448 94540 39139 41016 971
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 12415 73016 85518 36518 01419 20721 83524 60326 39712 864
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9618619701 7166217321 0582 3172 815677
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 606758891345852681 092140265196
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5901 5192 7422 6122 9561 51824 96113 3319 9333 234

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Blšan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 03315 56616 64518 26717 66719 01921 53724 45926 08512 443
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7713 3183 7374 2534 0643 2993 7364 4324 8712 323
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8492 9192 8363 2822 6503 8254 4275 8545 3182 063
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2185 9186 9827 3867 4858 56010 05510 53610 6595 191
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6132 7772 4772 7152 8242 6522 5882 7874 3152 054
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 617261596659570701690653
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 519561551572578625161149231158

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9618619701 7166217321 0582 3172 815677
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3842521871 1082441754811 6351 693414
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 21420226019914331023923324448
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 610101282111828075
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 357398514398226245336331598139

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5901 5192 7422 6122 9561 51824 96113 3319 9333 234
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3891 5192 7421 1252 7561 4681 6761 2371 840291
Investiční dotace
Investiční dotace 201001 4872005023 28512 0948 0932 943

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 606758891345852681 092140265196
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 60675889134585421 020140265196
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000022672000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 00910 09416 66821 42122 08840 18251 80027 63040 68116 152
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 4329 70016 44816 25312 68113 83317 51220 25420 4818 761
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5783932205 1689 40726 34934 2887 37620 2007 391

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.