MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Blovice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 95 276106 602132 996124 993125 322129 312165 851165 684160 89675 484
Daňové příjmy
Daňové příjmy 59 01665 26471 79874 39270 69978 90990 824106 042104 61255 158
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 7439 73410 05411 1699 33015 67518 28317 32320 7917 302
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 5631 76923 1701 6013 2494 09925 3709 6425 8411 097
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 95429 83627 97437 83242 04430 62931 37432 67729 65211 927

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Blovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 57 22262 68269 32073 13268 68476 70788 18798 691100 86551 118
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 09714 18416 42618 34817 30614 19216 02718 86320 4439 769
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 66512 08312 05413 66811 07915 94818 46924 21121 6408 392
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 53924 49529 63330 77330 38635 66241 94643 59743 42321 120
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 9342 9852 9953 2123 1853 1363 4553 3665 8384 416
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 0263 1733 3113 4483 1363 4317 5847 8258 4606 708
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 9615 7624 8993 6833 5934 3387058291 061713

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 7439 73410 05411 1699 33015 67518 28317 32320 7917 302
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 1033 6263 1223 9173 1307 38110 9848 3869 3312 506
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 4134 1795 0394 7774 6794 8985 2045 9716 3502 755
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 675102221401 347398
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 2221 9211 8882 4651 5203 3942 0932 8263 7621 644

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 95429 83627 97437 83242 04430 62931 37432 67729 65211 927
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 15 98018 40024 34321 70528 95525 26129 12627 67123 86811 927
Investiční dotace
Investiční dotace 2 97411 4353 63116 12813 0895 3672 2485 0065 7840

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 5631 76923 1701 6013 2494 09925 3709 6425 8411 097
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 5631 76923 1701 6013 2493 94925 3709 6425 8411 097
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000001500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 84 05184 414139 534133 603108 894111 631159 410160 211166 71378 551
Běžné výdaje
Běžné výdaje 65 13567 84782 82782 85885 33285 979110 735135 761125 46566 549
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 91616 56656 70750 74523 56125 65248 67524 45041 24812 003

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.