V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bílý Kostel nad Nisou Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 56618 88617 18420 46120 19420 30522 31945 75958 92257 579
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 32712 89913 76315 36517 41916 12618 00721 40324 05928 225
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0061 6761 5301 9921 7931 9882 1512 3732 9655 677
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 5893 7921 6302 209116396021125 69323 157
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6445192618949702 1281 20121 7726 205521

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bílého Kostela nad Nisou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 26611 91413 22015 04616 86116 03517 84321 01223 77624 590
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2562 7413 2223 7414 3584 1543 4173 9404 6965 074
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3872 7052 8502 8403 3412 7633 9644 6766 2005 530
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7195 0525 7787 0027 6717 5848 94010 61011 15611 099
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8348227287827587687257377921 448
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 29292927273028756739895
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 40565613653704737768294193544

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0061 6761 5301 9921 7931 9882 1512 3732 9655 677
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1608125359806449259061 1431 717916
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 679698788817898747977966984971
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111110343 488
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 165166206195250315267262259301

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6445192618949702 1281 20121 7726 205521
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5895192614012631 6286773 338387346
Investiční dotace
Investiční dotace 550049370750052318 4345 818175

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 5893 7921 6302 209116396021125 69323 157
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 5893 7921 6302 209116396021125 69323 157
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 13512 50913 94913 65419 82112 22721 72648 57628 46332 161
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 89112 5099 05811 89810 6778 9099 40312 95117 10619 706
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 24404 8911 7569 1443 31712 32335 62511 35612 455

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.