V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bílina Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 326 122346 706340 868392 852421 114413 548424 699468 542558 313538 089
Daňové příjmy
Daňové příjmy 202 401220 533241 928308 108322 531298 766324 835339 617381 480367 933
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 67 37379 35854 02734 38735 97633 34036 10253 26072 58690 311
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 30310 8636 0771 1244 0893 8332 62018 8765 4563 234
Přijaté transfery
Přijaté transfery 49 04535 95238 83649 23358 51777 60961 14256 79098 79276 611

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bíliny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 201 162218 621241 058304 900320 600296 636322 370337 513376 256356 578
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 44 84352 95156 49064 47672 22567 75255 02954 37963 91668 633
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 40 31546 10447 29146 28852 68542 70661 07161 42280 80671 550
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 80 11484 45195 865113 896118 609117 126136 590140 689145 450143 666
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 14 73013 99414 15913 81414 21314 45014 66814 71214 89925 883
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4 4424 5764 7865 1975 3834 1076 02011 06411 56611 533
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16 71716 54422 46761 22957 48550 49548 99255 24659 61935 314

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 67 37379 35854 02734 38735 97633 34036 10253 26072 58690 311
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 7386 0155 9996 4569 1386 1506 3906 8899 0298 939
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 20 05618 54219 69219 95219 60718 16918 10920 70621 94522 478
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7795739124451 4323 4139549 70023 39737 186
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 41 80054 22827 4257 5345 7995 60810 65015 96418 21521 708

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 49 04535 95238 83649 23358 51777 60961 14256 79098 79276 611
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 37 78531 42538 68445 90842 98566 91851 15252 12866 69358 832
Investiční dotace
Investiční dotace 27 2384 5281523 32515 53310 6909 9904 66232 09817 779

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 30310 8636 0771 1244 0893 8332 62018 8765 4563 234
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 93910 0234 4277142 2092 66849016 9613 6081 753
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 3648401 6504101 8801 1652 1301 9151 8491 481

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 289 964267 841315 064371 487362 387378 403360 409432 571522 919566 477
Běžné výdaje
Běžné výdaje 234 562239 145266 914270 880286 095305 464317 343358 802426 214427 542
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 55 40228 69648 150100 60776 29372 93943 06573 76996 706138 935

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.