V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Bílé Podolí Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 49 46710 84712 16414 27414 77112 77714 05615 11623 21138 589
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7688 3219 21210 23610 86710 20810 97212 27914 15215 597
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6388131 8931 0411 0891 0851 7851 8341 8842 598
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0301 361611324136949951
Přijaté transfery
Přijaté transfery 41 0621 7111 0591 6372 2041 1591 2976356 67620 343

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bílého Podolí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 7688 3219 21210 23610 86710 20810 97212 27914 15215 597
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6221 8192 0372 3282 5922 4141 9752 1992 6802 934
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3231 5501 7931 7621 9941 6002 2862 6003 5353 189
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1133 1853 6344 3354 4904 3905 1135 9126 3526 396
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3431 4021 3681 4261 3961 4071 4131 3821 3972 403
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 212624222124189798537
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3453393563633743741678991138

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6388131 8931 0411 0891 0851 7851 8341 8842 598
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3094931 5507027859251 1991 3971 5381 958
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 250248269268277115352341319346
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 79727371272730312224
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 0000018205665270

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 41 0621 7111 0591 6372 2041 1591 2976356 67620 343
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8456611 0591 6372 2041 1591 297635616945
Investiční dotace
Investiční dotace 40 2171 0500000006 06019 399

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0301 361611324136949951
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0304316113241369439
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000045642

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 58 1008 1957 41711 94716 4728 4719 17811 95229 51053 400
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 1716 6667 05510 65411 1607 7108 54411 4628 32010 984
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 52 9301 5293621 2935 31276163349021 19142 416

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.