MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bezvěrov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 29624 75224 62723 83324 39131 31232 12340 58437 52413 275
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 11212 75713 71714 51913 83215 54017 74420 63823 9169 067
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0108 9327 8726 3956 5369 53612 89818 73411 0413 866
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 369424620796185075266114
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8043 0212 9922 7124 0135 6191 4311 1372 301229

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bezvěrova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 28511 24712 28613 19812 68714 25515 93118 19718 6349 067
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3442 6222 9313 3053 1722 6492 9593 4753 7621 793
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1732 3262 2302 5492 1133 0693 5204 6004 1091 593
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 1654 7175 4925 7375 7886 8617 9998 2858 2454 010
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1681 1431 1861 1401 1311 1679221 2721 8601 106
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 333233313230415448480443
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 402407415436451478115117178122

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0108 9327 8726 3956 5369 53612 89818 73411 0413 866
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 8564 4163 3271 6891 8544 28710 05014 8417 7672 378
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 0254 2244 2964 4894 4444 8282 5313 4883 0881 421
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1112211110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 12829124821423842031540518667

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8043 0212 9922 7124 0135 6191 4311 1372 301229
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8049651 4851 6142 2462 2791 4311 1371 984229
Investiční dotace
Investiční dotace 02 0561 5071 0981 7673 339003170

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 369424620796185075266114
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 369424620796185058211114
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000017550

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 79025 17422 31525 17823 10325 45332 49930 64738 62414 573
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 03316 48617 45317 18719 09520 00629 22528 31233 58214 524
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7578 6884 8627 9914 0095 4473 2742 3355 04249

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.