MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Bezno Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 45118 81121 59029 84725 57729 84728 83035 58135 49518 268
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 16715 65917 80819 64018 26121 04423 74627 49928 49313 831
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4861 5351 8251 5251 6372 1121 9173 4943 4021 873
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 039242195377001660
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7981 5781 9328 4635 6266 6153 1674 5883 4342 563

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bezna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 90715 27017 46319 28718 12720 71923 32826 95328 41113 785
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 0723 3914 1184 7634 4543 6784 2235 1505 5842 662
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8882 9863 1263 6662 9604 2595 0096 8036 0792 358
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2306 0497 6678 2488 1209 52411 36712 22412 2005 933
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8091 8291 7481 7441 7812 3631 7631 8043 1631 769
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3214271961891481698057601 014883
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 588589608676665725161210372181

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4861 5351 8251 5251 6372 1121 9173 4943 4021 873
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5094305394376451 1707851 2721 064619
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 374509599655551464666848984532
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4004805474214214214211 2891 324484
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 203116141122056458531237

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7981 5781 9328 4635 6266 6153 1674 5883 4342 563
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0651 3971 9189922 2511 3041 9704 5883 3401 604
Investiční dotace
Investiční dotace 733181147 4713 3755 3101 197094959

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 039242195377001660
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 039242195377001660
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 06512 51215 45431 32321 80823 79922 13027 19220 98515 645
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 00211 39313 00613 74412 45212 64515 29219 08919 62610 468
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 0631 1192 44917 5789 35511 1536 8398 1021 3595 177

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.