V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bezděkov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 92616 88015 60120 84818 81819 18618 46624 20526 03725 005
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 52611 48912 36113 56014 91013 79415 74318 36320 83221 296
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7612 7182 2713 1092 5971 7011 2411 6882 3131 887
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 902418093021132148563928
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5492 6507903 2491 2903 5591 3354 0982 8541 795

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bezděkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 20411 14411 92913 08014 20713 36615 44417 96420 32420 846
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5022 8692 9713 3063 7333 5112 9203 3173 9554 258
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2642 5412 5832 4952 8662 3243 3763 9295 2124 636
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3584 6935 2426 1436 4516 3737 5488 9229 3789 306
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0059581 0321 0231 0241 0181 0371 0071 0471 818
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26242124242728637582618
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 50607990110113536151149211

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7612 7182 2713 1092 5971 7011 2411 6882 3131 887
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1891 7471 7132 4351 8347944068821 662997
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 510649532581740855576750590825
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5454293221000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 82682402251257566165

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5492 6507903 2491 2903 5591 3354 0982 8541 795
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5496507383931 1442 137955760954962
Investiční dotace
Investiční dotace 9 8942 000522 8561461 4223803 3381 900833

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 902418093021132148563928
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9024180021132148133928
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0009300004300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 4859 45017 59415 0229 94117 27325 13619 37222 13725 151
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2627 5917 8267 5899 6268 2147 62310 21114 66215 190
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 2231 8599 7687 4333159 05917 5139 1617 4759 960

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.