V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Běleč nad Orlicí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 8215 6157 3267 3557 7678 5858 39110 57111 27412 181
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1154 5895 2875 8556 4956 2877 1468 5709 80810 324
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7366379449348476826208249051 480
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0686737526633014260
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9703201 0281921591 5826251 163536377

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bělče nad Orlicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1154 5845 2215 7586 3716 1367 0618 5139 73010 248
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9131 2891 1971 3521 5631 4851 2881 5231 8182 007
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7559611 0571 0271 2079921 5051 7992 4042 166
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6571 5372 1402 5272 7152 7203 3594 0794 3234 344
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5335515655765765785685845841 045
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 655651616434518581
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2512412562713053443259483104

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7366379449348476826208249051 480
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 26124731493776896262271132
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 146155137187146140141150192189
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1141652144115151515496
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 215220441640584459368397428663

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9703201 0281921591 5826251 163536377
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 970320527192159660625959536377
Investiční dotace
Investiční dotace 0050100922020400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0686737526633014260
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0686700001400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0003752663300260

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 3164 65518 4543 5124 1818 5347 1577 9258 48711 837
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 5852 5254 4793 2753 9214 6095 2345 6485 9536 315
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7312 12913 9752372593 9251 9242 2772 5345 522

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.