V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Běleč Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 5779 2765 2165 6457 89413 2147 01010 1327 96011 370
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7482 9303 3753 5003 7853 6113 9774 5235 2495 379
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5562 6441 4631 3812 5312 2811 8032 8561 7903 521
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 019012702721290150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2733 6823786371 5787 2951 2092 7239222 320

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bělče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 6012 7843 0943 3683 6673 4933 9194 3994 9935 237
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6076517268119348897258139791 042
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5276066416157195868329601 2911 136
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0471 1101 2971 5141 6191 6081 8622 1812 3222 283
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 376375382377339343417366368618
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2222232470105
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 42414648536580323353

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5562 6441 4631 3812 5312 2811 8032 8561 7903 521
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2612 3471 1331 0422 2072 0261 4822 5301 4092 805
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 237242243244249220270279316353
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000000000197
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 585687947535514865166

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2733 6823786371 5787 2951 2092 7239222 320
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3721 2902951468462 2914296723182 320
Investiční dotace
Investiční dotace 9012 392844917325 0047802 0516030

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 019012702721290150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01902702721290150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 40810 6354 0086 4416 79211 4566 7479 0937 73810 869
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 5595 9603 7924 0734 4024 3164 3984 9935 90310 310
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 8494 6752162 3682 3907 1402 3494 1001 834559

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.