V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bělčice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 98818 33821 37524 12926 06237 25632 62430 49533 39731 896
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 01514 16015 78417 26918 57417 40019 73523 22025 06826 237
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6201 7261 9241 9983 3846 6833 8101 9572 2942 160
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 45465519116841 1511 5942405411
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8992 3873 1484 7464 01912 0237 4845 0785 9823 488

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bělčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 82613 89015 27916 91918 17417 02419 20821 86724 65625 703
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5283 0443 6104 0904 5894 2763 5403 9744 7525 163
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7763 1183 1783 0973 5322 8384 0924 7026 2685 626
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 5225 7176 4447 6227 9527 7889 14910 68411 27511 287
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4961 4991 5161 5681 5621 4551 7301 6381 4842 685
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 46443745414244661664695
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 457467494496498624653208213247

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6201 7261 9241 9983 3846 6833 8101 9572 2942 160
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 90155249293255229295290358334
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3421 4971 5831 5413 0351 3631 4021 5971 6181 658
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111111110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1867491162935 0902 11370318168

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8992 3873 1484 7464 01912 0237 4845 0785 9823 488
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0531 5791 2463 4771 9812 4254 5453 3094 9301 258
Investiční dotace
Investiční dotace 6 8478081 9021 2692 0399 5972 9391 7691 0532 230

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 45465519116841 1511 5942405411
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4546520116841 1511 5942405411
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004990000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 73617 65319 89319 08844 98423 85433 75624 70530 35930 130
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 16111 44513 43015 87722 82612 54821 19821 58320 70919 816
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 5756 2076 4633 21122 15711 30712 5583 1229 65010 314

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.