MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Bečváry Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 41317 28621 96925 53921 40224 91931 45929 68233 66216 925
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 37114 58716 08918 25016 99918 86021 80824 68126 06914 374
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1371 3841 1901 0851 0461 0671 6582 1055 4061 617
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26443 6001 9992820812575880
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8801 2711 0914 2053 3304 7847 8682 8892 129854

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bečvár v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 21614 42015 93117 54516 86818 74121 57224 36525 74613 545
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9203 2293 6724 2714 0463 3803 8574 5734 9282 352
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7272 7592 6963 1922 6143 8184 4825 9085 2652 042
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7865 5986 6337 1817 1658 53310 17310 63410 5685 139
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0132 0222 0232 0262 0462 0002 0212 1053 6362 766
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2935312827328649701 0931 089
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 742776876846971978174176256156

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1371 3841 1901 0851 0461 0671 6582 1055 4061 617
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 43932067538665
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7908207797687647601 2161 6191 632849
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10897991000672 542505
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2354643023132793063743661 146198

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8801 2711 0914 2053 3304 7847 8682 8892 129854
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1869681 0912 1382 3191 6961 0301 9721 089499
Investiční dotace
Investiční dotace 69430202 0671 0113 0886 8389161 040355

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26443 6001 9992820812575880
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 26443 6007285812575880
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 99301500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 1909 59116 63013 37811 90228 64331 72024 59138 75311 480
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 0338 31310 87210 98411 49114 90717 07317 71617 97710 854
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1571 2785 7582 39541113 73614 6476 87520 776626

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.