V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bechyně Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 133 288136 376142 575158 002177 952150 753159 928176 247189 606192 064
Daňové příjmy
Daňové příjmy 69 59476 04283 54190 06495 52787 22594 034108 264117 137120 968
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 41 26144 72043 76141 96143 34141 43643 71752 52358 72163 086
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 5949 2507 3478 2534 0643 4727 9754 5091 7631 263
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 8396 3657 92517 72435 01918 61914 20210 95111 9856 747

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bechyně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 62 28768 37574 94681 20886 34280 16887 371100 125108 102111 569
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 34215 86317 34719 62021 96120 34016 51718 44021 64823 004
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 45614 05614 30714 01315 91112 70518 13220 80027 21923 882
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 76925 76429 01534 48035 82134 87840 55647 26549 01847 981
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 5933 6233 7023 6723 6603 6293 6423 7123 6036 634
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 7371 9421 9702 2032 1841 6981 8666 2575 9029 012
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 3907 1288 6037 2196 8056 9176 6583 6517121 057

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 41 26144 72043 76141 96143 34141 43643 71752 52358 72163 086
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 17 62916 89217 25715 46816 52414 68416 02318 62917 08518 646
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 22 05924 40225 44425 07224 72324 53126 10828 04030 29135 270
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6736412404842902154 5518 8386 655
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5063 3891 0191 1811 6101 9311 3711 3032 5062 515

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 8396 3657 92517 72435 01918 61914 20210 95111 9856 747
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 4816 2157 9258 5038 17612 8439 3256 37410 7636 290
Investiční dotace
Investiční dotace 7 3581 07309 22126 8445 7774 8784 5771 222457

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 5949 2507 3478 2534 0643 4727 9754 5091 7631 263
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 3149 1107 2028 2533 9043 4727 9754 5091 7631 143
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 28014014501600000120

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 121 561131 353136 353157 666194 360148 754146 228131 971169 611210 646
Běžné výdaje
Běžné výdaje 96 45099 359105 688107 810119 776101 130109 955111 892142 389129 383
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 25 11131 99430 66549 85774 58447 62436 27320 08027 22281 263

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.