V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Banín Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 7548 0346 2206 5459 05610 0007 3589 17910 07810 522
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 2854 7715 0055 3975 8625 5636 1086 8147 5438 040
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0267877267119869017531 0051 8251 345
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1118014270153323158
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4322 4594884241 9373 5214641 3586791 079

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Banína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1884 6204 8695 2655 6885 4045 9646 7187 3827 812
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8671 0981 1001 2281 3941 3091 0741 1991 3831 488
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8529579749301 0718701 2441 4241 8281 628
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6851 7551 9752 2912 4112 3872 7833 2373 2973 268
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6146456336366316546446406501 115
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 88777714172178243
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 162156180172174177205464771

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0267877267119869017531 0051 8251 345
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6804293483486715624456621 294706
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 286292312261273285268286287327
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13128141111138128
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4665388741553957105184

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4322 4594884241 9373 5214641 3586791 079
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2502064884241 9372 7714641 3586791 079
Investiční dotace
Investiční dotace 1822 2530007500000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1118014270153323158
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 11180114153323158
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000326600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 2755 9135 7995 3637 3576 6995 7487 6528 9998 871
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 0725 4544 9035 3637 1705 7025 6787 4498 1278 596
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 203459896018799770202872275

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.