V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bakov nad Jizerou Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 83 69882 86191 536101 049156 106115 864161 962167 217152 789163 705
Daňové příjmy
Daňové příjmy 59 63964 21568 31276 10582 10888 04587 343101 532116 843122 102
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 07912 15611 45212 30912 31214 14617 85816 33117 24120 505
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2521564833 60851 6241 72247 83319758711 349
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 7286 33411 2909 02710 06211 9518 92849 15718 1189 749

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bakova nad Jizerou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 58 10662 93966 79074 49080 41676 20685 64599 273114 383119 447
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 87016 51316 77518 04921 50220 30016 50718 27322 32324 342
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 27514 02214 29915 09216 01813 05418 70721 16028 87326 010
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 34825 68528 99634 45136 05935 79041 83748 12351 86252 169
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 2703 3433 3013 3893 3623 3663 3346 6596 39011 664
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6195835526085596555964 0584 1024 041
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 7242 7932 8672 9022 9153 0434 6641 0018341 221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 07912 15611 45212 30912 31214 14617 85816 33117 24120 505
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8822 0175951 2458209407301 5381 9381 795
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 1936 6116 6456 7837 3427 2727 4157 3898 76111 554
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 6602 0032 4032 6032 0412 0412 2052 2051 8162 722
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3441 5251 8091 6772 1083 8937 5085 1984 7264 434

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 7286 33411 2909 02710 06211 9518 92849 15718 1189 749
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 0562 8294 2226 1036 6919 6185 9525 1627 7108 146
Investiční dotace
Investiční dotace 25 9408 7087 0682 9243 3702 3332 97643 99510 4081 604

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2521564833 60851 6241 72247 83319758711 349
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1721564831 40151 4991 1176719795 048
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 80002 20612560547 76705776 301

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 89 16764 26882 042108 742132 872129 014134 234201 299137 270126 204
Běžné výdaje
Běžné výdaje 55 86659 02162 90476 41277 58880 02278 32477 14296 304101 534
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 33 3015 24719 13832 32955 28448 99255 910124 15740 96624 670

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.