V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Babylon Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 0787 2076 6267 22812 62419 73115 46722 39432 73020 184
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 1394 4984 9254 9996 3949 34711 04115 26718 29113 811
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8035507717075696456217471 101722
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0671 7351912506931451 8004 5043 294
Přijaté transfery
Přijaté transfery 704249121 5105 6119 0453 6604 5808 8352 357

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Babylonu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 6574 1764 5134 8866 2739 08610 81415 14717 83212 782
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7799931 0021 1401 2961 2391 0381 1731 4791 650
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7448328678399688081 1871 3761 9281 778
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4101 5251 7562 0652 1782 2132 6523 1253 4573 562
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2822863263063113403216616891 165
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 288281299300291238213225223217
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1552602622361 2304 2485 4038 58810 0564 409

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8035507717075696456217471 101722
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 611175313494482197352
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 64342360747228726532534023952
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2211110000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 152114146180269330252324664318

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 704249121 5105 6119 0453 6604 5808 8352 357
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 704242072932116323161 956667438
Investiční dotace
Investiční dotace 007051 2175 4008 4133 3442 6258 1681 919

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0671 7351912506931451 8004 5043 294
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0671 7351912506931051 8004 5043 294
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000040000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 5894 3356 2429 7758 00417 42717 36119 43832 02822 153
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 8084 0684 6914 3894 2457 0487 8489 93310 0549 389
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7812671 5525 3863 75810 3799 5139 50521 97412 764

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.