V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Arnoltice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 1697 7878 1118 77513 42510 92810 73914 84623 76316 151
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4414 8405 1135 6706 2256 3356 3638 1439 6209 117
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1781 0161 1211 0349952 0713 2875 8398 9124 423
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 331300599341891438199
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5181 9181 8772 0725 6072 4889007215 2232 412

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Arnoltic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 2614 6314 8685 4846 0015 5986 3637 6908 7518 903
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0681 1901 2061 3901 5821 4721 2231 4131 6631 766
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9231 0491 0601 0431 2097561 4041 6742 1801 915
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8341 9222 1522 5652 7212 8653 1383 7963 9283 847
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 243271239249253246253408400764
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30212348384038328524519
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 162178188189197219308695691

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1781 0161 1211 0349952 0713 2875 8398 9124 423
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8546347395506441 6832 5194 8208 3813 633
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 291310295341306275299357356491
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00172000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3371877145113469662174300

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 5181 9181 8772 0725 6072 4889007215 2232 412
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4531 9181 6322 0221 5069889002718961 462
Investiční dotace
Investiční dotace 650244504 1011 50004504 327950

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 331300599341891438199
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 331300260143812
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000339331851390187

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 1216 4427 4207 57014 82012 2458 01810 99630 87812 883
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 8366 1906 8277 4498 1899 8248 0188 96815 29011 096
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2852525921216 6312 42002 02915 5881 787

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.