MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Abertamy Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 18822 29732 01318 67020 95824 18926 01626 35329 08916 989
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 09113 86914 64115 17614 14215 16416 41120 53320 40110 779
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3962 5213 0292 3771 3983 3534 1534 0645 5853 134
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5862 565471612 1183 9223 97818052918
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1163 34113 8721 0553 3001 7511 4751 5753 0522 158

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Abertam v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 63013 80214 63015 14914 09715 02616 41120 53320 40110 779
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7843 1583 4173 8243 3372 6992 9283 5703 6651 746
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7652 7332 5562 6792 1863 0733 3924 6373 9141 516
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9125 5526 3026 2796 0066 8777 7268 3297 8853 816
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1601 1371 1821 1971 1601 1481 2131 2192 0471 482
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2082762193133542589292 5092 6212 003
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8029479558571 055970223268269215

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3962 5213 0292 3771 3983 3534 1534 0645 5853 134
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5901 0808927454211 9282 3182 5034 1082 181
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9691 1301 6061 3899381 2471 6881 3211 363856
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1110100223610
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 836311530244381781472187786

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1163 34113 8721 0553 3001 7511 4751 5753 0522 158
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0172 7412 1881 0552 7911 1431 4751 1391 662757
Investiční dotace
Investiční dotace 9960111 684051060804361 3901 401

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5862 565471612 1183 9223 97818052918
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 586512471612 1183 9223 97818052918
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 02 05300000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 30225 54534 71221 47717 49721 71833 60423 44027 92015 816
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 40618 07317 72316 04316 84316 96321 60622 22923 99413 165
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8967 47216 9895 4346544 75511 9981 2123 9262 650

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.