Jak má obec postupovat v procesu změny hranic bez sloučení s jinou obcí?
Občan obce podal zastupitelstvu návrh na změnu hranice katastrálního území, a to z osobních důvodů, protože se přestěhoval na jiné místo. Je možné v případě souhlasu po tomto občanovi požadovat úhradu nákladů?
Může obec vlastnit pozemek v katastrálním území jiné obce?
V obci byl zastupitelstvem schválen prodej pozemku, přičemž při sjednání kupní ceny se nezohledňovala cena v místě a čase obvyklá. Po podání návrhu na vklad vyzval katastrální úřad k doplnění návrhu o čestné prohlášení, že cena je v místě a čase obvyklá, případně předložení listiny, ve které bude zdůvodněna tato odchylka. Má katastrální úřad na takový požadavek právo?
Pokud si obec pořídí z katastru nemovitostí výpisy za účelem koupě pozemků, je povinna za to zaplatit poplatky katastrálnímu úřadu?
Jaké má obec možnosti při stanovení místního koeficientu s ohledem na změny provedené přijetím konsolidačního balíčku?
Zákon o dani z nemovitých věcí od 1. 1. 2025 vymezuje celkem 5 možností, kterými obec bude moci stanovit místní koeficient. Konkrétně lze uvést, že prostřednictvím obecně závazné vyhlášky bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro:
[a] obec;
[b] jednotlivé katastrální území;
[c] jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část;
[d] jednotlivou skupinu nemovitých věcí.
Naopak prostřednictvím opatření obecné povahy bude obec oprávněna stanovit místní koeficient pro konkrétně vymezené nemovité věci.
Zákon o dani z nemovitých věcí pak od 1. 1. 2025 vymezuje i vzájemné vztahy mezi jednotlivými možnostmi stanovení místního koeficientu. Zjednodušeně můžeme tvrdit, že nejspeciálnějším je místní koeficient stanovený pro konkrétní nemovitosti, přičemž bude-li se na tyto nemovité věci vztahovat i jiný místní koeficient, použije se pro tyto nemovité věci pouze místní koeficient pro vymezené nemovité věci, tj. místní koeficient pro vymezené nemovité věci vylučuje aplikaci jiných místních koeficientů na tyto vymezené nemovitosti. Naproti tomu místní koeficient stanovený pro celé území obce bude považován za základní místní koeficient, jehož použití bude vyloučeno existencí jiného místního koeficientu. Příkladem lze uvést, že bude-li stanoven místní koeficient pro celé území obce a místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se pro nemovité věci nacházející se na tomto katastrálním území právě místní koeficient váznoucí se k tomuto katastrálnímu území, a nikoliv místní koeficient stanovený pro území obce.
Aplikace místního koeficientu stanoveného pro jednotlivé katastrální území bude zase vyloučena existencí místního koeficientu stanoveného pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, tedy bude-li se na nemovitou věc vztahovat místní koeficient pro jednotlivé katastrální území a místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část.
Dále je v zákoně stanoveno, že pokud se na nemovitou věc vztahuje vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivé katastrální území, použije se vyšší z nich. Obdobně pak bude platit, že pokud se na nemovitou věc bude vztahovat vedle místního koeficientu pro jednotlivou skupinu nemovitých věcí také místní koeficient pro jednotlivý městský obvod nebo jednotlivou městskou část, použije se vyšší z nich (nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce jinak).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.