- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 230/2002 Sb., změny zákonů o volbách do Parlamentu ČR a zast. krajů a zast. obcí
- 301/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Psáry o stavební uzávěře
Kdo schvaluje smlouvu o právu provést stavbu (jedná se o vodovodní přípojku) na pozemku ve vlastnictví obce -starosta, nebo zastupitelstvo obce? Jedná se o obec bez rady.
Zastupitelstvo obce před lety schválilo prodej pozemku určité právnické osobě, vč. podmínek prodeje a kupní ceny. Po písemném oznámení této skutečnosti kupujícímu, kupující reagoval tak, že obratem na účet obce převedl částku odpovídající kupní ceně v plné výši a tím jeho aktivita skončila. K předložení návrhu kupní smlouvy nikdy nedošlo. Až po několika letech přišel kupující s požadavkem, aby byla věc dotažena do konce a změna vlastnického práva zapsána do katastru nemovitostí. Je nutné nyní znovu prodej schválit zastupitelstvem? Obecně jak staré usnesení zastupitelstva je považována za použitelné a kdy je nutné se usnést znovu?
Je obec oprávněna ověřit si, zda na zasedání zastupitelstva vznáší návrh občan obce?
Jak má zastupitelstvo obce postupovat v případě, kdy byl na programu projednáván záměr o koupi pozemku parcelní č. XX, ale člen zastupitelstva se při zasedání v čísle přeřekl (par. č. YY) a hlasovalo se tak o jiném pozemku, ačkoliv výměra a cena byly řečeny správně? Zasedání se nahrávají a zveřejňují na internetu, postačí jen číslo opravit, nebo musí být dané usnesení revokováno a přijato nové?
Jak má vypadat zápis ze zasedání zastupitelstva obce?
Musí změny ve stanovách dobrovolného svazku obcí schválit také jednotlivá zastupitelstva členských obcí? Ve stanovách při založení dobrovolného svazku obcí máme, že členské schůzi přísluší zejména schvalovat, rušit a měnit stanovy svazku.
Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí, že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.