- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 387/2004 Sb., o změnách hranic krajů a o změně zákona o rozpočtovém určení daní
V obci máme 7 zastupitelů. Toto je počet, který se bude volit i v nadcházejících volbách. Na kandidátce bude však 7 kandidátů + 2 náhradníci na konci kandidátní listiny, kteří kandidují opravdu jen jako náhradníci pro případ, že by v budoucnu někdo ze stávajících a zvolených zastupitelů odstoupil. Jaký je však postup, pokud by ve volbách ti náhradníci obdrženými hlasy tzv. přeskočili kandidáty na prvních místech kandidátky, ale neměli by zájem nastoupit do zastupitelstva hned od počátku?
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce. Jsou-li pro volby do zastupitelstva obce vytvořeny volební obvody, může volební strana na kandidátní listině pro každý volební obvod uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik členů tohoto zastupitelstva má být v tomto volebním obvodu voleno. V obcích, kde se má volit 7 a méně členů zastupitelstva obce, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce zvýšený o jednu třetinu a zaokrouhlený na celé číslo dolů.
Ve Vašem případě to znamená, že byť ve Vaší obci bude voleno 7 členů zastupitelstva, kandidátní listina jedné volební strany může obsahovat až 9 kandidátů (byť i tak může ve volbách obdržet maximálně 7 hlasů). Je však třeba upozornit, že každý z těchto kandidátů může být ve výsledku do zastupitelstva obce (mezi 7 zvolených zastupitelů) zvolen a žádný z těchto kandidátů nemá a nemůže mít automaticky status náhradníka. Vzhledem k pravidlům pro hlasování může mít na volitelnost konkrétních kandidátů vliv pořadí na kandidátní listině, nicméně i tak může dojít k situaci, kdy kandidát umístěný na konci kandidátní listiny přeskočí výše umístěného kandidáta. Dále uvádíme, že rezignace na mandát zvoleného člena zastupitelstva obce je nevratná. Není tedy možná situace, kdy kandidát se po zvolení svého mandátu (dočasně) vzdá a zůstane dále náhradníkem. Jediným řešením Vámi nastíněné situace je tedy (nevratná) rezignace na mandát člena zastupitelstva, ale až v okamžiku zvolení.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Obec poskytuje každý rok dotace spolkům. Spolky pošlou obci před sestavováním rozpočtu žádost a výše dotace je vždy projednávána zastupitelstvem a schválena v rozpočtu obce. Je tento postup správný?
Člen zastupitelstva obce na zasedání zastupitelstva odmítl stát se ověřovatelem zápisu. V průběhu jednání tentýž zastupitel nehlasoval. Když byl zastupitel dotázán, zda-li se zdržuje hlasování, odpověděl, že nebude v bodě hlasovat vůbec, aby to bylo uvedeno v zápisu. Není jeho konání v rozporu s právními předpisy, případně se slibem, který skládají zastupitelé?
Proběhlo ustavující zasedání zastupitelstva obce, ale zůstali jen 4 zastupitelé ze 7, kdy celá strana odstoupila, ke zvolení nového starosty či místostarosty nedošlo. Jaká práva mají tito 4 zastupitelé, můžou vtrhnout na úřad a prohledávat účetní doklady nebo přeházet kancelář dosavadního starosty bez předešlého souhlasu?
Lesy ČR prodávají pozemek, na kterém se nachází rybník. Obec má předkupní právo. Zastupitelstvo obce projednalo odkoupení s tím, že obec pozemek koupí a následně prodá zájemci, který vlastní sousední pozemky. Prodej se uskuteční za minimálně stejnou cenu, jaká byla cena nákupní. Bude při tomto postupu vše v pořádku?
Postupoval starosta v souladu se zákonem, pokud uzavřel smlouvu o bezplatném užívání obecní budovy se spolkem, a to aniž by byl vyvěšen záměr či uzavření smlouvy bylo schváleno zastupitelstvem?
Může obec uzavřít se starostou dohodu o provedení práce? Jedná se o činnost, kdy starosta by vykonával funkci manažera projektu, který je financován dotací z Evropské unie. Musí dohodu o provedení práce se starostou schvalovat zastupitelstvo obce?
Zákon o obcích a ani jiný právní předpis uzavírání pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr se členy zastupitelstva obce v zásadě nevylučuje, a to ať již se jedná o dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti (dále jen „dohoda“). Dohodu tedy se starostou v zásadě uzavřít lze, nicméně předmětem takového právního vztahu nesmí být výkon činností, které jsou součástí (spadají do) výkonu funkce člena zastupitelstva obce, resp. starosty.
Právě určení, co vše spadá a co již nespadá pod výkon funkce starosty, může být v konkrétních záležitostech problematické a jednotlivé výklady se mohou lišit. Obecně panuje výklad, že pokud by se mělo jednat o výkon určité speciální jednorázové odborné činnosti, na kterou má příslušný člen zastupitelstva obce kvalifikaci, lze na takovou činnost dohodu se členem zastupitelstva uzavřít. Jedná se typicky o případy, kdy uzavření dohody se zastupitelem je pro obec levnější, resp. výhodnější. Typicky se může jednat např. o zpracování projektové dokumentace na obcí plánovanou stavbu, architektonický plán přestavby náměstí apod.
V daném případě se domníváme, že spravování projektu financovaného z jiných než obecních prostředků je činností, která rámec a obsah funkce starosty přesahuje, a tudíž je uzavření dohody se starostou v daném případě podle našeho názoru možné.
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce (včetně starosty). Uzavření dohody o pracovní činnosti se starostou musí tedy předcházet souhlasné usnesení zastupitelstva obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.