Jak má postupovat zastupitel obce, když zjistí, že starosta a místostarosta prokazatelně porušují zákony?
Na kolik členů zastupitelstva obce by musel klesnout počet, aby obci hrozilo vyhlášení nových voleb?
Může se člen zastupitelstva obce o své vlastní vůli účastnit jednání rady obce, aniž by byl členy rady přizván k projednávání nějakého bodu?
Jak řešit situaci, kdy již poněkolikáté není zastupitelstvo obce usnášeníschopné (tj., že se pokaždé dostaví na řádně vyhlášené zasedání jen 5 z 15 zastupitelů obce)?
Může uvolněný zastupitel obce (místostarosta) zároveň vykonávat funkci vedoucího příspěvkové organizace (kterou zřídila naše obec)?
Jak se zastupitel obce může bránit proti stanovení poplatku za poskytnutí informace, když nesouhlasí s jeho výši?
Obec si pronajala pozemek od fyzické osoby, která je současně členem zastupitelstva obce. Nájemní smlouva je uzavřena na 30 let a to za nájemné 1 Kč ročně. Je člen zastupitelstva obce, který obci pozemek pronajal, ve střetu zájmů?
Na prvním zasedání zastupitelstva obce nemohl jeden neuvolněný zastupitel složit slib z důvodu své nepřítomnosti. Na tomto jednání byly ale schváleny odměny všem neuvolněným členům zastupitelstva. Od kdy bude poskytována odměna neuvolněnému členu zastupitelstva obce (není to náhradník), když skládal slib až na druhém zasedání zastupitelstva obce?
Může vykonávat příslušník hasičského záchranného sboru funkci obecního zastupitele a kandidovat jako nezávislý kandidát na kandidátce politické strany s odkazem na § 47 odst. 1 služebního zákona č. 361/2003 Sb.?
Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce upravuje zákon o volbách do zastupitelstev obcí, přičemž neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka bezpečnostního sboru v něm stanovena není. V případě příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je ale třeba vycházet i z dalších právních předpisů. Konkrétně se jedná o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.
Funkce člena zastupitelstva obce s výkonem služebního poměru příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky je slučitelná, a to jak v případě, že by příslušník Hasičského záchranného sboru České republiky kandidoval jako nezávislý kandidát, resp. kandidoval za sdružení nezávislých kandidátů, tak i v případě, že je kandidátem uvedeným na kandidátní listině politické strany, politického hnutí nebo jejich koalic, pokud je na kandidátní listině uvedeno, že není členem žádné politické strany ani politického hnutí, neboť podle § 47 odst. 1 zákona o služebním poměru příslušník nesmí být členem politické strany nebo politického hnutí ani vykonávat činnost v jejich prospěch; volební právo příslušníka tím není dotčeno.
Činnost člena zastupitelstva obce nelze dle našeho názoru jednoznačně považovat za výkon činnosti ve prospěch politické strany nebo hnutí, protože jeho mandát je mandátem reprezentativním a podle zákona o obcích vykonává člen zastupitelstva obce svůj mandát osobně a v souladu se svým slibem (který mluví jen o věrnosti republice a respektování zájmů obce a jejich občanů) a není přitom vázán žádnými příkazy. Samotný fakt, že příslušník bezpečnostního sboru byl zvolen (popř. kandiduje) do zastupitelstva obce za určitou politickou stranu nebo hnutí, neznamená automaticky, že bude vykonávat činnost v jejich prospěch.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.