Ze zákona předsedající určí zapisovatele zasedání zastupitelstva. Může být zapisovatelem zastupitel? Pokud ano, může odmítnout toto jmenování, pokud je jmenován opakovaně?
Vydává nějaké vnitřní předpisy zastupitelstvo obce (kromě jednacího řádu), popř. může si tuto pravomoc vyhradit?
Do jaké výše může o náhradě škody způsobené zaměstnancem rozhodnout tajemník obecního úřadu? Jakou roli v institutu náhrady škody sehrává "škodní komise"? Kdy rozhodnutí o náhradě škody připadá na radu obce a kdy na zastupitelstvo a může rada obce rozhodnutí o náhradě škody ponechat pouze na tajemníkovi či komisi odpovědnosti za škodu?
Dva opoziční zastupitelé se vždy v úředních hodinách dostaví na obecní úřad a tam sedí. Pro zaměstnance to je nepříjemné, protože je to zdržuje od práce. Můžeme je vykázat, nebo na to mají právo?
V jednacím řádu zastupitelstva obce je stanoveno, že zapisovatele a ověřovatele zápisu určuje starosta. Může se přesto na zasedání zastupitelstva obce o tomto bodu nechat hlasovat a odsouhlasit určené ověřovatele a zapisovatele?
Má zastupitel právo nahlížet do obchodních smluv společnosti, kterou zřídila obec?
Jakým způsobem je možné umožnit zaměstnancům obce v průběhu roku využívat stanovený počet tzv. sick-days? Stačí to stanovit nějakým vnitřním předpisem obce?
Může ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat zaměstnanec obce – účetní?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena v ustanovení § 5 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého není možné vykonávat činnost, kterou mj. vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, a zároveň se jedná o výkon státní správy, který se přímo vztahuje k územní působnosti obce.
Konkrétně to tedy znamená, že je teoreticky možné, aby nový člen zastupitelstva obce vykonával i nadále funkci účetního a např. i administrativního pracovníka obce. Zásadní podmínkou ovšem je, že pracovní náplň účetního a administrativního pracovníka obce nesmí spočívat ve výkonu státní správy, protože pak by došlo k zákonem předpokládané neslučitelnosti. V takové situaci by mělo v souladu s ustanovením § 55 zákona o volbách do zastupitelstev obcí dojít k vyslovení zániku mandátu zastupitele, pokud by nebyl neslučitelný stav do 3 měsíců po ustavujícím zasedání zastupitelstva odstraněn. K posouzení, zda pracovní náplň spočívá ve výkonu státní správy, je podle našeho názoru nutné vycházet primárně z obsahu uzavřené pracovní smlouvy.
Lze tedy shrnout, že účetní a v zásadě kterýkoliv zaměstnanec obce ve volbách do zastupitelstva obce kandidovat může, případná neslučitelnost by se řešila po zvolení. Ohledně (ne)slučitelnosti platí, že funkce zastupitele obce je neslučitelná s funkcí, kterou vykonává zaměstnanec zařazený do obecního úřadu, do pověřeného obecního úřadu nebo finančního úřadu, přičemž podmínkou je, že se musí jednat přímo o výkon státní správy vztahující se k územní působnosti příslušné obce (nebo rovněž o zaměstnance jmenovaného starostou či radou obce atd.).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.