Kdo v obci může vykonávat funkci pověřence?
V obci byl z organizačních důvodů zrušen odbor obecního úřadu. Vedoucí zaměstnanec odboru odmítl nabídku jiného pracovního místa a dostal výpověď dle ustanovení § 52 písm. c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Vznikl tomuto zaměstnanci nárok na dovolenou za dobu po doručení výpovědi a zrušení pracovního místa, kdy neodpracoval ani jeden den z důvodu překážek v práci na straně zaměstnavatele?
Vykonávám funkci neuvolněného starosty obce a současně pracuji ve státní správě. Mohou funkci zastupitele a starosty vykonávat i nadále? Vztahuje se na tuto problematiku zákon o státní službě?
Novému vedení obce přicházejí k proplacení faktury za dodávky, ke kterým neexistuje smlouva ani objednávka a ani žádné usnesení rady či zastupitelstva obce. Jak postupovat?
Může starosta obec zrušit souhlas, který dal zaměstnanci k výkonu účetnických prací pro jinou obec? Může takovému zaměstnanci nařídit ukončení výkonu činností pro jinou obec?
Musí se na pracovní místo účetní obce vypisovat konkurs/výběrové řízení?
Má zastupitel obce volný přístup na schůzi rady obce, nebo může být vykázán?
Má zastupitel právo nahlížet do oznámení o přestupku spáchaného na území obce, kde jsou veškeré informace o napadených vč. lékařského nálezu?
Právo zastupitele na informace je stanoveno v § 82 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů: „Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo ... c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů." Rozhodující tedy je, jestli informace souvisí s výkonem funkce zastupitele. Podle našeho názoru oznámení o přestupku nikoliv. Přestupkové řízení je totiž výkonem přenesené působnosti (státní správy), nikoliv samosprávy. Kromě toho se jedná o „živé“ správní řízení, navíc řízení, kde je ukládán trest. Převáží zde tedy zásady neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení. Tím spíše, pokud materiály obsahují citlivé informace týkající se zdravotního stavu a osobních záležitostí lidí, stejně jako např. jméno oznamovatele přestupku. Tyto informace jsou zákonem chráněny a zastupiteli je lze zpřístupnit jen za zcela výjimečných okolností, pokud by prokázal, že je naléhavě potřebuje pro výkon své funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.