- 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů
- 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců
- 417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o změně z. o ochraně prům. vlastnictví
- 294/2010 Sb., ve věci návrhu na zrušení někt. ustanovení z. o soudech a soudcích
- 198/2003 Sb., ve věci návrhu na zrušení slova "soudcům" v z. o odejmutí platu
Musí mít dobrovolný svazek obcí ve stanovách povinně stanoveno zřízení valného shromáždění, správní a dozorčí rady? Nebo lze mít pouze jeden orgán, kde by se scházeli a rozhodovali zástupci všech obcí?
Může starosta, jako zástupce zřizovatele, nařídit řediteli mateřské školy vyčerpat dovolenou?
Jak máme postupovat při registraci plátce místního poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci u nemovitosti, která má více vlastníků, a to buď ve společném jmění manželů nebo v podílovém spoluvlastnictví?
Jakou odpovědnost má místopředseda místní akční skupiny (spolku), a to jako zapsaný statutární zástupce? Nejvyšším orgánem spolku je valná hromada.
Který orgán obce rozhoduje o udělení pověření konkrétní fyzické osobě, která bude za obec coby vlastníka (člena SVJ) vystupovat, tedy zejména se bude za obec účastnit shromáždění vlastníků a hlasovat na něm?
Musí změny ve stanovách dobrovolného svazku obcí schválit také jednotlivá zastupitelstva členských obcí? Ve stanovách při založení dobrovolného svazku obcí máme, že členské schůzi přísluší zejména schvalovat, rušit a měnit stanovy svazku.
Obecně platí, že pokud se změnou stanov orgánem dobrovolného svazku obcí stanovy ve svém dosavadním znění nepočítají, tak je zákonným pravidlem, že změnu stanov schvalují zastupitelstva členských obcí, neboť ustanovení § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích uvádí, že zastupitelstvu obce je vyhrazeno „rozhodovat o založení nebo rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, včetně jejich změn, a rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách“.
Podle ustanovení § 50 odst. 3 zákona o obcích ovšem platí, že stanovy dobrovolného svazku obcí mohou určit, že o jejich změně rozhoduje orgán svazku složený ze zástupců všech obcí; v takovém případě stanovy současně vymezí počet hlasů členských obcí nutných ke schválení této změny, nejméně však dvoutřetinovou většinu všech hlasů členských obcí.
V daném případě lze tedy shrnout, že změna stanov dobrovolného svazku obcí bez schválení jednotlivými zastupitelstvy členských obcí by byla možná tehdy, pokud znění stanov přesně odpovídá požadavkům zákona o obcích, čemuž tak dle všeho v daném případě není.
Ke změně stanov tedy musí být dle stanov příslušný orgán svazku, který je složen ze zástupců všech členských obcí, přičemž ke změně stanov je třeba nejméně dvoutřetinová většina všech hlasů členských obcí.
K uvedenému je třeba doplnit, že i když stanovy dobrovolného svazku obcí umožní svou změnu prostřednictvím například hlasování na valné hromadě svazku obcí, tak sice není nutné, aby se změnou souhlasily všechny členské obce, nicméně jejich zastupitelstva musejí změnu předem projednat a podle jejich rozhodnutí pak musí hlasovat zástupce členské obce na valné hromadě. To lze dovodit z § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. Zástupce členské obce na valné hromadě dobrovolného svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.