Obec vlastní rybník, na kterém hospodaří místní rybářský svaz. Obec s rybářským svazem neuzavřela žádnou smlouvu, ale rybářský svaz udržuje rybník i jeho okolí. Je možno s tímto svazem uzavřít nájemní smlouvu přímo bez zveřejnění záměru?
Jak by měla obec při zadávání veřejné zakázky uplatňovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací?
Může se zastupitelstvo scházet na neveřejných pracovních poradách?
Vysoutěžíme zakázku na stavební práce např. v hodnotě 2 mil. Kč, tzn. v režimu veřejné zakázky malého rozsahu. Poté probíhají stavební práce a jsou vyčísleny např. méněpráce ve výši 1 mil. Kč a vícepráce ve výši 2 mil. Kč. Máme při posuzování těchto změn postupovat dle § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek? Tzn. máme si hlídat % limity dle jednotlivých odstavců?
Obec hodlá vypsat zakázku malého rozsahu na stavební práce na celkovou rekonstrukci vozovky a parkoviště v hodnotě 3.000.000 Kč. Kolik potenciálních dodavatelů musí obec oslovit? A existuje povinnost výzvu zveřejnit?
Má zastupitel právo nahlížet do oznámení o přestupku spáchaného na území obce, kde jsou veškeré informace o napadených vč. lékařského nálezu?
Právo zastupitele na informace je stanoveno v § 82 zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů: „Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo ... c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů." Rozhodující tedy je, jestli informace souvisí s výkonem funkce zastupitele. Podle našeho názoru oznámení o přestupku nikoliv. Přestupkové řízení je totiž výkonem přenesené působnosti (státní správy), nikoliv samosprávy. Kromě toho se jedná o „živé“ správní řízení, navíc řízení, kde je ukládán trest. Převáží zde tedy zásady neveřejnosti a mlčenlivosti správního řízení. Tím spíše, pokud materiály obsahují citlivé informace týkající se zdravotního stavu a osobních záležitostí lidí, stejně jako např. jméno oznamovatele přestupku. Tyto informace jsou zákonem chráněny a zastupiteli je lze zpřístupnit jen za zcela výjimečných okolností, pokud by prokázal, že je naléhavě potřebuje pro výkon své funkce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.