- 253/1938 Sb., o zániku mandátů některých členů Národního shromáždění
Má starosta nárok na odchodné, je-li ve funkci nepřetržitě od roku 1998?
Při volbách v roce 2022 byla v obci jedna kandidátní listina. Zastupitelů v obci je 5, tudíž na kandidátní listině mohlo být jen 6 kandidátů. Po volbách kandidát č. 5 přenechal své místo v zastupitelstvu kandidátovi č. 6. V současnosti jeden člen zastupitelstva na svůj mandát rezignoval. Považuje se kandidát, který po volbách své místo přenechal jinému, za náhradníka, nebo se musí konat nové volby?
Lze platně podat rezignaci na mandát v zastupitelstvu obce v situaci, kdy v obci není obsazena funkce starosty ani místostarosty, tedy není možné rezignaci předat žádnému z uvedených funkcionářů?
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Když zvoleného starostu zastupitelstvo z funkce odvolá, zůstává nadále členem zastupitelstva obce?
Bývalý neuvolněný místostarosta, kterému byla schválena odměna, bude po volbách vykonávat pouze funkci neuvolněného člena zastupitelstva, který bude zároveň předsedou výboru zastupitelstva obce. Bude mu v takovém případě náležet odměna? V jaké výši?
K jakému okamžiku zaniká mandát zastupitele v případě jeho rezignace na členství v zastupitelstvu? Stačí ústní sdělení na zasedání zastupitelstva, nebo je nutná písemná forma?
Má neuvolněný místostarosta, který již nebude v příštích volbách kandidovat, nárok na odchodné?
Nárok na tzv. odchodné mají dle ustanovení § 77 zákona o obcích starostové a místostarostové (bez ohledu na to, zda byli uvolnění či neuvolnění) a dále uvolnění členové zastupitelstva, jimž zanikl mandát člena zastupitelstva a těm, kteří se v průběhu volebního období vzdali funkce nebo byli odvoláni, pokud jim ke dni skončení působení ve funkci náležela odměna za její výkon.
Dle ustanovení § 77 odst. 3 zákona o obcích odchodné při zániku mandátu člena zastupitelstva obce dnem voleb do zastupitelstva obce členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v novém funkčním období opětovně zvolen do funkce uvolněného člena zastupitelstva obce nebo do funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, za niž mu náleží odměna. O opětovné zvolení do funkce podle věty první nejde, jde-li o druhé a následující obsazení uvedené funkce v průběhu funkčního období.
Platí tedy, že neuvolněný místostarosta, který ve volbách do obecního zastupitelstva kandidovat již nebude, má nárok na odchodné, jestliže mu ke dni zániku mandátu člena zastupitelstva obce náležela odměna. Výše odchodného je stanoveno dle ustanovení § 78 odst. 1 zákona o obcích ve výši odměny, která členovi zastupitelstva obce náležela za měsíc ke dni zániku mandátu člena zastupitelstva obce, k níž se přičte násobek této částky a počtu celých ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce, nejvíce však tří ukončených let výkonu funkce.
Dodáváme, že dle ustanovení § 77 odst. 5 a 6 zákona o obcích platí, že odchodné členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v průběhu výkonu funkce pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, jeho trestní stíhání pro takový trestný čin bylo podmíněně zastaveno nebo bylo rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání. Vznikl-li členovi zastupitelstva obce nárok na odchodné v době, kdy je proti němu vedeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, odchodné se nevyplatí. Byl-li člen zastupitelstva obce pro trestný čin uvedený ve větě první pravomocně odsouzen, jeho trestní stíhání bylo podmíněně zastaveno nebo bylo-li rozhodnuto o schválení narovnání a zastavení trestního stíhání, platí, že nárok na odchodné nevznikl; v opačném případě se odchodné vyplatí.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.