- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 230/2002 Sb., změny zákonů o volbách do Parlamentu ČR a zast. krajů a zast. obcí
- 267/2016 Sb., o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Může kandidovat do obecního zastupitelstva vedoucí odboru příslušného krajského úřadu?
Otázka slučitelnosti funkce člena zastupitelstva obce je upravena především v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého funkce člena zastupitelstva obce, je neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem zařazeným do pověřeného obecního úřadu nebo krajského nebo finančního úřadu. Funkce člena zastupitelstva obce je neslučitelná pouze za podmínky, že zaměstnanec vykonává přímo státní správu vztahující se k územní působnosti příslušné obce.
Jelikož vedoucí odboru příslušného krajského úřadu obci zcela určitě splňuje výše uvedenou podmínku (domníváme se, že s ohledem na pozici na daného odboru půjde o státní správu týkající se konkrétní obce), byla by jeho funkce zastupitele s činností na krajském úřadě neslučitelná.
Kandidatuře to však nebrání.
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí totiž platí, že v případě neslučitelnosti funkcí, která nastane dnem zvolení členem zastupitelstva obce, nevysloví příslušné zastupitelstvo zánik mandátu na ustavujícím zasedání, ale umožní takto zvolenému členu zastupitelstva obce, aby do 3 dnů po ustavujícím zasedání učinil právní úkon směřující ke skončení pracovního poměru. Pokud člen zastupitelstva obce nepředloží do 3 měsíců po ustavujícím zasedání příslušnému starostovi nebo primátorovi doklad o tom, že důvod neslučitelnosti funkcí pominul, vysloví zánik mandátu zastupitelstvo obce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Jedná se o střet zájmů, když uvolněná starostka obce vede a zpracovává účetnictví mateřské školy, která je příspěvkovou organizaci obce?
Co se stane, pokud 5 měsíců před komunálními volbami jeden ze zastupitelů odstěhuje a odhlásí si trvalý pobyt? V současné době je naše zastupitelstvo 5 členné, můžeme pokračovat do voleb jako 4 členné zastupitelstvo?
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje.
Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.).
Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.
Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Již tři volební období vykonávám funkci uvolněného starosty. V dalších komunálních volbách do obecního zastupitelstva opět kandiduji. Mám nárok na odchodné, pokud bych byl zvolen v dalším volebním období do funkce neuvolněného místostarosty?
Nárok na tzv. odchodné mají dle zákona o obcích starostové a místostarostové (bez ohledu na to, zda byli uvolnění či neuvolnění) a dále uvolnění členové zastupitelstva, jimž zanikl mandát člena zastupitelstva a těm, kteří se v průběhu volebního období vzdali funkce nebo byli odvoláni, pokud jim ke dni skončení působení ve funkci náležela odměna za její výkon. Odchodné při zániku mandátu člena zastupitelstva obce dnem voleb do zastupitelstva obce členovi zastupitelstva obce nenáleží, pokud byl v novém funkčním období opětovně zvolen do funkce uvolněného člena zastupitelstva obce nebo do funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty nebo místostarosty, za niž mu náleží odměna. O opětovné zvolení do funkce nejde, jde-li o druhé a následující obsazení uvedené funkce v průběhu funkčního období. Pokud byl uvolněný člen zastupitelstva obce nebo neuvolněný člen zastupitelstva obce vykonávající funkci starosty pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin spáchaný v souvislosti s výkonem funkčního období, pak mu odchodné nenáleží.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.