- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 387/2004 Sb., o změnách hranic krajů a o změně zákona o rozpočtovém určení daní
Starosta odmítl zveřejnit článek volebního hnutí, které neuspělo ve volbách do zastupitelstev v místním tisku. Jakým způsobem se může volební hnutí bránit?
Musí současné zastupitelstvo určit počet členů budoucího zastupitelstva, které vzejde z řádných komunálních voleb v letošním roce?
Nemusí. Ačkoliv podle zákona o obcích platí, že počet členů zastupitelstva obce na každé volební období stanoví v souladu s tímto zákonem zastupitelstvo obce nejpozději do 85 dnů přede dnem voleb do zastupitelstev v obcích, tak podle zákona o obcích rovněž platí, že pokud zastupitelstvo zastupitelstvo neurčí jinak, volí se počet členů zastupitelstva podle počtu členů zastupitelstva obce v končícím volebním období. Jinými slovy, pokud se zastupitelstvo počtem členů zastupitelstva pro nové volební období nebude zabývat (informaci o této možnosti by ale k dispozici mít mělo), zůstává počet členů zastupitelstva pro další volební období stejný. S ohledem na uvedené je žádoucí, že pokud nebude tento bod na program zasedání zařazen (např. starostou), měli by být zastupitelé o této možnosti alespoň v podkladových materiálech informováni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V obci máme 7 zastupitelů. Toto je počet, který se bude volit i v nadcházejících volbách. Na kandidátce bude však 7 kandidátů + 2 náhradníci na konci kandidátní listiny, kteří kandidují opravdu jen jako náhradníci pro případ, že by v budoucnu někdo ze stávajících a zvolených zastupitelů odstoupil. Jaký je však postup, pokud by ve volbách ti náhradníci obdrženými hlasy tzv. přeskočili kandidáty na prvních místech kandidátky, ale neměli by zájem nastoupit do zastupitelstva hned od počátku?
Podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce. Jsou-li pro volby do zastupitelstva obce vytvořeny volební obvody, může volební strana na kandidátní listině pro každý volební obvod uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik členů tohoto zastupitelstva má být v tomto volebním obvodu voleno. V obcích, kde se má volit 7 a méně členů zastupitelstva obce, volební strana může na kandidátní listině uvést nejvýše tolik kandidátů, kolik činí počet členů volených do příslušného zastupitelstva obce zvýšený o jednu třetinu a zaokrouhlený na celé číslo dolů.
Ve Vašem případě to znamená, že byť ve Vaší obci bude voleno 7 členů zastupitelstva, kandidátní listina jedné volební strany může obsahovat až 9 kandidátů (byť i tak může ve volbách obdržet maximálně 7 hlasů). Je však třeba upozornit, že každý z těchto kandidátů může být ve výsledku do zastupitelstva obce (mezi 7 zvolených zastupitelů) zvolen a žádný z těchto kandidátů nemá a nemůže mít automaticky status náhradníka. Vzhledem k pravidlům pro hlasování může mít na volitelnost konkrétních kandidátů vliv pořadí na kandidátní listině, nicméně i tak může dojít k situaci, kdy kandidát umístěný na konci kandidátní listiny přeskočí výše umístěného kandidáta. Dále uvádíme, že rezignace na mandát zvoleného člena zastupitelstva obce je nevratná. Není tedy možná situace, kdy kandidát se po zvolení svého mandátu (dočasně) vzdá a zůstane dále náhradníkem. Jediným řešením Vámi nastíněné situace je tedy (nevratná) rezignace na mandát člena zastupitelstva, ale až v okamžiku zvolení.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může vedoucí kanceláře starosty (zaměstnanec obecního úřadu), který nemá žádné odbory, zastávat funkci neuvolněného člena zastupitelstva téže obce?
Je usnesení zastupitelstva obce platné i po volbě nového zastupitelstva? Je možné uzavřít předmětnou smlouvu na základě daného usnesení zastupitelstva obce, nebo je třeba jej znovu zveřejnit a schválit současným zastupitelstvem obce?
Jak postupovat při podání návrhu na odvolání zastupitele obce?
Může ředitelka mateřské školy zřizované obcí vykonávat funkci místostarostky této obce?
Jak má svaz nezávislých kandidátů (SNK) v komunálních volbách vést finance k volební kampani? Založení bankovního účtu pro subjekt bez IČ (kterým SNK je) není možné. Chceme všechny sponzory zveřejnit a mít vše v souladu se zákonem.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí stanovuje, že volební stranou (tedy subjektem oprávněným kandidovat ve volbách do zastupitelstev obcí) podle tohoto zákona může být mj. sdružení nezávislých kandidátů. Sdružení nezávislých kandidátů je svojí povahou neformálním uskupením, které není nikde registrované, a je utvořeno pouze pro volby, ve kterých kandiduje.
Vzhledem k Vámi popisovanému problému, kdy není možné založit bankovní účet pro subjekt bez IČ, lze doporučit buď založení spolku, jehož členy budou kandidáti sdružení v nezávislém sdružení kandidátů, nebo založení bankovního účtu jednou fyzickou osobou s tím, že ostatní kandidáti (nebo někteří z nich) sdruženi ve sdružení nezávislých kandidátů budou mít k účtu dispoziční oprávnění. Varianta spočívající v založení spolku je jistě administrativně náročnější a je vhodná spíše pro déletrvající seskupení osob (počítá-li se např. s tím, že by podpora mohla být poskytována nejen do voleb, ale i v následném období a materiálně podporovat kandidáty v jejich činnosti v nadcházejícím volebním období, nebo i kupř. v dalších volbách atp.).
Spolek je právnická osoba, dojde tedy k získání IČ. V případě založení účtu jednou fyzickou osobou je možné oprávnit další fyzické osoby k disponování s účtem, čímž by tak fakticky došlo k naplnění účelu společného účtu sdružení nezávislých kandidátů. V tomto případě lze také doporučit upravení vzájemných vztahů týkající se společné kandidatury smluvně - inspirovat je možné se například právní úpravou společnosti, kterou zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, upravuje v ustanovení § 2716 a násl. Další možností je zveřejnění evidence výdajů a nákladů sdružení nezávislých kandidátů např. na internetu.
Zároveň však upozorňujeme, že ve vztahu k volební kampani v komunálních volbách zákon nestanovuje povinnost mít transparentní volební účet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.